مدیریت انبار (۴ نسل، اجزا، اصول مدیریت حرفه ای انبار و …)
این راهنمای مفصل به بررسی جنبههای مختلف مدیریت انبار میپردازد: از تاریخچه، شکل مدرن آن، اتوماسیون و وظایف تا ذینفعان، چالشها و چشمانداز آینده.
امروزه، انبارها، به ویژه مراکز توزیع، در قلب عملیات تجارت و بازرگانی قرار دارند. هنگامی که مشتری سفارشی را به صورت آنلاین ثبت میکند، این انبار است که آن سفارش را پردازش میکند، محصول مناسب را انتخاب میکند، آن را به طور ایمن بستهبندی میکند و برای ارسال آماده میکند.
پیشرفتهای فناورانه، همراه با رشد چشمگیر تجارت، منجر به رشد انواع مختلف انبارها شده است. این انبارها به گروههای جمعیتی هدف خدمت میکنند و اهداف خاصی دارند.
مراکزی برای توزیع وجود دارند که انبارهای بزرگ معمولی هستند که کالاها قبل از توزیع به خردهفروشان یا مشتریان به طور موقت در آنها نگهداری میشوند. سپس مراکز توزیعی وجود دارند که عمدتاً برای عملیات تجارت الکترونیک استفاده میشوند.
برای پاسخگویی به تقاضاهای توزیع چندکاناله، مراکز توزیع خردی داریم که نسخههای کوچکتر مراکز توزیع هستند و نزدیکتر به مشتری نهایی قرار دارند، و فروشگاههایی که منحصراً به خرید آنلاین خدمات میدهند.
این انبارها به یک فرایند سیستماتیک برای سادهسازی ذخیرهسازی، سازماندهی و مدیریت محصولات در انبار نیاز دارند. برای جابجایی کارآمد محصولات در فرایند انجام سفارش، انبارداری بزرگترین عامل تمایز رقابتی است.